Isnin, 27 Jun 2011

Nasihat buat diriku yg sering lupa...



Barangsiapa mengakui 3 hal, namun tidak bersih dari 3 hal, bererti dia tertipu Pertama:mengakui akan manisnya zikir, sedangkan dia masih cintakan dunia mengaku ikhlas beramal tetapi suka penghormatan manusia kepadanya. Kedua:Ketiga : dia mengaku cinta kepada khaliknya tetapi masih memperturutkan nafsunya!

Rasullah saw telah bersabda:
Ertinya : "Akan dtg atas umatku di mana mereka menyukai lima hal dan melupakan lima hal. Mereka suka kepada dunia dan melupakan akhirat. Mereka suka pada harta sehingga melupakan Hari hisab. mereka cintakan makhluk sehingga melupakan khaliknya. Mereka suka berdoa, tapi lupa bertaubat dan mereka suka rumah tetapi lupa pada kubur."

Tanda cinta Allah, adalah cinta Al-Quran, tanda cinta Allah dan Al-Quran adalah cinta Nabi saw. dan tanda cinta nabi adalah cinta sunnah. Lalu tanda cinta sunnah adalah cinta akhirat. tanda cinta akhirat itu benci dunia dan dia hanya mengambil utk sekadar akhirat.

Abu Hasan Al-Zaujani berkata : Pokok ibadat itu pada 3 tiang, mata hati dan lisan. Mata mengambil ibarat, hati berfikir dan lisan berkata dengan lebih jujur, bertasbih dan berzikir. "Seperti Allah telah berfirman:"Ingatlah kepada Allah dengan ingatan yg banyak di waktu pagi dan petang"

Tiada ulasan: